פוליטיקאים פולנים החרימו טקס לזכר היהודים: "הגרמנים רצחו"

    בשנת תש"א שבו הגרמנים וכבשו את ידוובנה, למחרת החלו פולנים מקומיים להתעלל ביהודי העיירה כשהם פורצים לדירות של יהודים, שודדים רכוש, ורוצחים יותר מעשרה יהודים. והפוגרום הסתיים רק לאחר שהכומר המקומי שכנע אותם להפסיק.
    יעקב גרודקה No Comments on פוליטיקאים פולנים החרימו טקס לזכר היהודים: "הגרמנים רצחו"

    פוליטיקאים פולנים החרימו את טקס הזכרון שנערך לציון -75 שנה לפוגרום ביהודי ידוובנה, שנטבחו על ידי הפולנים בשנת תש"א • הסיבה: לדבריהם העובדות ההיסטוריות אינן מדויקות כלל וכלל, ויתכן מאד שהגרמנים היו אלו שטבחו ביהודי העיירה ולא הפולנים

    בשנת תש"א שבו הגרמנים וכבשו את ידוובנה, למחרת החלו פולנים מקומיים להתעלל ביהודי העיירה כשהם פורצים לדירות של יהודים, שודדים רכוש, ורוצחים יותר מעשרה יהודים. והפוגרום הסתיים רק לאחר שהכומר המקומי שכנע אותם להפסיק.
    17:55
    05.05.24
    צבי טסלר No Comments on יותר מעשור אחרי ההחלטה: תצא לדרך הקמת בית חולים חדש בנגב

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פוליטיקאים פולנים החרימו את טקס הזכרון שנערך לציון -75 שנה לפוגרום ביהודי ידוובנה, שנטבחו על ידי הפולנים בשנת תש"א. וזאת לאחר שלדבריהם העובדות ההיסטוריות אינן מדויקות כלל וכלל, ויתכן מאד שהגרמנים היו אלו שטבחו ביהודי העיירה ולא הפולנים כפי שידוע עד כה.

    שרת החינוך של פולין א' זלבסקה אמרה בשבוע האחרון בראיון לתקשורת המקומית כי "ידוובנה היא עובדה היסטורית שכוללת הרבה אי הבנה ודעות מוטות. אני לא מומחית לנושא, אבל הסיטואציה הדרמטית הזו שנויה במחלוקת". כשנשאלה אם היא מסכימה עם הקביעה לפיה פולנים שרפו את שכניהם היהודים, אמרה כי זו "דעה" והוסיפה כי יש חוקרים, בהם פרופסורים ידועים ובעלי שם, שמציגים תמונה שונה לגמרי.

    ראש עיריית ידוובנה מיכאל חייבסקי, הצטרף בשבוע שעבר לקריאה השנויה במחלוקת לפתוח את קבר האחים במקום, להוציא את השלדים ולבדוק את נסיבות מותם. בראיון לעיתון פולני אמר: "צריך לבדוק כמה אנשים נהרגו ובידי מי, כדי להסיר את הספק סוף סוף". חייבסקי אמר כי יחתום על העצומה שהופצה בנושא בידי א' קורק, היסטוריונית ימנית קיצונית מלובלין.

    ערב השואה ישבו בידוובנה כ- 1000 יהודים, כאשר מרביתם היו שומרי תורה ומצ־ות. בשנת תרצ"ט כבשו הגרמנים את ידוובנה, אך כעבור ימים אחדים עברה השליטה במקום לידי ברית המועצות.

    בשנת תש"א שבו הגרמנים וכבשו את ידוובנה, למחרת החלו פולנים מקומיים להתעלל ביהודי העיירה כשהם פורצים לדירות של יהודים, שודדים רכוש, ורוצחים יותר מעשרה יהודים. והפוגרום הסתיים רק לאחר שהכומר המקומי שכנע אותם להפסיק.

    בבוקר העשירי ביולי 1941 ריכזו פולנים מקומיים ואיכרים מן הכפרים הסמוכים את יהודי העיירה והפליטים היהודים שהיו בה בכיכר השוק, כש- 1600 היהודים רוכזו בכיכר באישור הגרמנים והובאו אליה באמתלה שעליהם לנקות את המקום. חוליגנים מקומיים, מצוידים בגרִזנים, באלות ממוסמרות ובמכשירי עינויים אחרים, הריצו את היהודים בסמטאות והתעללו בהם.

    עם רדת הערב, לאחר שהוחזקו כל היום בלי מים בשמש הקופחת, הוצעדו היהודים לאסם, בעוד הפורעים מוסיפים להתעלל בהם ולהרוג בהם בדרך. האסם הועלה באש, וכמעט כל היהודים שהיו כלואים בו נשרפו חיים. אלה שניצלו מהשרפה נרצחו באכזריות רבה בידי הפולנים בכל מקום שנתפסו בו. רק שבעה יהודים ניצלו מעיירה זו והם אלו שהעבירו את סיפור הזוועה לעולם.

    אך כאמור, מתברר כי הפולנים מתכחשים לסיפור זה. לטקס שהתקיים בשבוע שעבר במלאת  75 שנים לפוגרום, לא הגיעו הנציגים הבכירים מטעם מפלגת השלטון הימנית. גם ראש העיריה המקומי לא הגיע לאנדרטה שמנציחה את אחד האירועים המזעזעים ביותר שהתרחשו בתקופת השואה מחוץ למחנות ההשמדה הנאציים, וזאת כי חשש שהופעתו תהיה כהודאה על חלקם של הפלונים ברצח.



    0 תגובות